Nederlands VML doorstaat Dakar Rally glansrijk

VML

Vezel Metaal Laminaat (VML) is een nieuw materiaal dat door de TU Delft, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaart laboratorium en Stork Fokker AESP is ontwikkeld. Inmiddels wordt het VML type Glare® uitgebreid toegepast in de Airbus A380.

VML bestaat uit dunne lagen aluminium en glasvezellagen. De vezels zijn ingebed in een lijmsysteem. Door de gelaagde structuur van het materiaal is het mogelijk om het plaatmateriaal op maat te maken voor specifieke toepassingen. Voordelen van VML ten opzichte van conventionele materialen zijn onder andere: laag soortelijk gewicht, hoge treksterkte en stijfheid, vermoeiingsbestendigheid en impactbestendigheid.

Ook bruikbaar buiten de luchtvaart

VML biedt ook buiten de luchtvaartindustrie kansen. Uit onderzoek door Van der Meer & Van Tilburg bleek dat in de transportmiddelen sector kansen lagen om dit materiaal toe te passen. Het gebruik van VML in de carrosseriebouw resulteert in een aanzienlijke verlaging van het gewicht ten opzichte van de huidige toegepaste materialen. Het laadvermogen van de trucks neemt daardoor toe en het energieverbruik per transporteenheid af. Dit levert voordelen op in termen van energiekosten en milieuvriendelijkheid. Bovendien heeft men in deze sector minder te maken met allerlei instituten die nieuwe materialen van te voren moeten keuren.

Toepassing in Ginaf trucks

Ginaf Service uit Ederveen toonde zich enthousiast om een innovatietraject met betrekking tot VML uit te voeren. Het innovatietraject moest meer duidelijkheid geven over de wijze waarop VML in de carrosserie van de Ginaf trucks toegepast kan worden. Hiertoe moesten verschillende proeven ondernomen worden, waarbij het vergeleken werd met de oude beplating. Extern advies werd ingewonnen om keuzes te onderbouwen ten aanzien van ontwerp, materiaalselectie en verbindingstechniek met betrekking tot de opbouw van een Ginaf truck.

Resultaten

De constructie werd tijdens deelname van de truck aan de Dakar Rally van januari 2007 aan de ultieme test onderworpen. Doordat de constructie daar aan extreme condities werd blootgesteld vormde deze race een optimale testomgeving. De resultaten waren verbluffend: VML bleek de oorspronkelijke beplating op alle fronten te verslaan. Voornamelijk het beperkte gewicht, de grote stijfheid en sterkte, impact bestendigheid en de ongevoeligheid voor scheurvorming bleken belangrijke voordelen.

Toekomst

Resultaten uit de Dakar Rally tonen aan dat VML op het punt staat om zijn weg te vinden naar de ‘gewone’ industrie. Het innovatieproject bij Ginaf heeft hieraan bijgedragen. De extreme test in de Dakar Rally heeft veel informatie opgeleverd omtrent engineering, gebruik en onderhoud van het materiaal. Ook is er lesmateriaal ontwikkeld over VML. Dit lesmateriaal kan ingezet worden in workshops ten behoeve van engineers, constructeurs, werkvoorbereiders en productiekader. Het is slechts een kwestie van tijd voordat nieuwe toepassingen gevonden zullen worden.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Gosse Hiemstra.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.